“Hoe komt het dat de één fluitend de examenzaal in loopt, terwijl de ander nachten niet kan slapen van de spanning? Dit zijn 5 concrete tips om zonder stress je eindexamen te maken”

Examenstress bevindt zich onder alle lagen van de studentenbevolking – De Telegraaf

Gezonde examenstress

Om te beginnen is het belangrijk om te begrijpen dat er twee soorten examenstress zijn: gezonde examenstressen ongezonde examenstress. Het is normaal dat je gespannen bent voor een toets of een examen. Het kan zelfs positief werken! Door de spanning ben je alerter en kun je beter presteren. Dit noemen we gezonde examenstress.

Ongezonde examenstress

Maar voor sommige (lees, best wel veel) mensen kan deze examenstress zoveel spanning opleveren dat het omslaat in ongezonde examenstress. De angst dat je misschien het examen niet zult halen werkt verlammend. Dit noemen we ook wel faalangst. Allerlei negatieve gedachten kunnen door je hoofd gaan spoken. Bijvoorbeeld ‘dit is te moeilijk voor mij, ik kan dit nooit allemaal in mijn hoofd stampen’ of ‘ik zal de enige van de hele klas zijn die niet zal slagen’. Juist door deze faalangst presteer je ook daadwerkelijk onder je niveau. En dat is zonde!

Examenstress: de cijfers

Maar weet je dat examenstress en faalangst heel veel voorkomt en dat 20% tot 25% van de eindexamenkandidaten hier last van heeft? Er zijn elk jaar zo’n 200.000 scholieren die eindexamen doen (100.000 vmbo, 60.000 havo en 40.000 vwo), waarvan dus 40.000 scholieren met faalangst de gymzaal ingaan. Mocht jij dus ook last hebben van examenstress, dan ben je zeker niet de enige!

examenstress is een groot probleem onder leerlingen voor hun eindexamen
Hoe loop jij binnenkort de examenzaal in? – eXamengevat.nl

Hoe ontstaat examenstress?

Uit onderzoek blijkt dat examenstress ontstaat wanneer je het gevoel hebt dat je de situatie niet meer onder controle hebt. Perceived control wordt dat genoemd. Met gedachtes zoals ‘ik moet zoveel leren, ik weet niet waar ik moet beginnen’ of ‘wat is nou belangrijk om te leren en wat niet’ verlies je de controle over jouw situatie, namelijk het leren voor de eindexamens. Daarom gaan deze tips met name hóe je je gestructureerd kan voorbereiden op je eindexamen. Daardoor voel je dat je meer in control bent en zal je minder last van examenstress hebben!

5 concrete tips tegen examenstress waarbij je niet het raam uitzweeft

Examenstress voor je eindexamens is vervelend, maar er zijn ook een aantal trucjes om er beter mee om te kunnen gaan. Op internet staan meer lijstjes met tips tegen examenstress, maar die tips zijn vaak erg algemeen en soms een beetje zweverig (maak een lijst met positieve dingen in je leven, diep ademhalen, maak een mantra, etc.). Daarom geven wij je 5 concrete tips tegen examenstress voor je eindexamen waar je écht wat aan hebt!

  1. Leer de structuur van het eindexamen kennen. Het is belangrijk dat je beseft dat de overheid per vak precies heeft bepaalt over welke stof er vragen op het eindexamen gesteld mogen worden. Deze stof worden de domeinen genoemd en kun je gewoon vinden op de site www.examenblad.nl. Dus, als jij alle stof uit de domeinen kent, dan kom je nooit voor verrassingen te staan op je eindexamen!
  2. Besef je dat je geen nieuwe stof hoeft te leren… Het is puur een herhaling van wat je al geleerd hebt. De stof uit de domeinen waar we het net over hadden heb je al een keer geleerd tijdens je middelbare schooltijd. Je hoeft dus niets nieuws te leren!
  3. Oefen voldoende met ieder domein. Oefenen is de sleutel tot een mooi examenresultaat! Maak daarom oud-examenopgaven van ieder domein! Kun je van ieder domein de vragen op eindexamenniveau beantwoorden? Dan weet je dat je klaar bent voor je eindexamen!
  4. Maak een aantal oude examens. Als je de stof van alle domeinen goed onder de knie hebt, dan is het tijd om een volledig examen te maken. Pak het zo realistisch mogelijk aan! Zet je timer op 180 minuten, doe de deur van je kamer dicht zodat je niet gestoord wordt en pak alleen de hulpmiddelen die je ook bij je examen mag gebruiken. Vaak heb je na 2-3 examens een goed beeld of je klaar bent voor het echte examen of dat je nog iets meer moet oefenen.
  5. Pak die 8 uur slaap per nacht. De meeste tips op internet gaan over je levensstijl in de aanloop naar je eindexamens. Dat zijn veel open deuren, maar één willen we er wel benadrukken: pak die 8 uur slaap per nacht! Als je hersenen ‘s nachts voldoende rusten dan kunnen ze de volgende dag ook meer kennis opnemen. En denk aan het oude maar gouden gezegde: de uren voor die je slaapt voor 12 uur ’s nachts tellen dubbel!

eXamengevat is een samenvatting voor de eindexamens die geschreven is op een manier die  examenstress tegengaat. Er is grondig gekeken naar de oorzaken van examenstress en hoe dit verminderd kan worden. Hierdoor is de samenvatting gebouwd op de volgende vier fundamenten:

  1. De samenvatting volgt de domeinen. Hierdoor leer je precies wat je moet kennen voor je eindexamen. Niets meer en niets minder. Als jij de stof uit eXamengevat goed kent, dan weet je zeker dat je niet voor verrassingen komt te staan op het eindexamen.
  1. eXamengevat slaat geen enkele stap over bij een uitleg of een uitwerking van een vraag. We schrijven alle stappen op bij een uitleg, of bij een uitwerking van een vraag. Hoe klein of hoe logisch deze ook zijn.
  1. Ieder domein wordt afgesloten met oefenopgaven. Nadat je een domein hebt gelezen ga je meteen aan de slag met oefenopgaven. Deze opgaven beginnen makkelijk en bouwen rustig op tot eindexamenniveau.
  1. Oefenen met honderden vragen op de online leeromgeving. In onze online leeromgeving kun je oefenen met oude examens en oefenopgaven per domein maken.

Conclusie

Gezonde examenstress kan je helpen om beter te presteren, maar als dit omslaat naar ongezonde examenstress dan werkt het vooral tegen je. Gelukkig kun je examenstress met bovenstaande tips en de samenvattingen van eXamengevat goed aanpakken. Als examenstress echter een overheersende rol gaat spelen in je leven dan kun je overwegen om professionele hulp te zoeken. Er zijn vele coaches en psychologen getraind om leerlingen te helpen bij hun faalangst.

Onze eXamengevats helpen je om zonder stress je voor te bereiden op het eindexamen! Bekijk hier al onze samenvattingen voor de HAVO en het VWO!

Een reactie op “Dé 5 tips om examenstress tegen te gaan

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

De waardering van www.examengevat.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.0/10 gebaseerd op 82 reviews.