Hoe kunnen we je helpen?
< Alle onderwerpen

Eten en drinken tijdens het examen



Eten en/of drinken tijdens het examen

Voor het examen begint wil je wellicht graag weten of je iets mag eten en drinken tijdens het examen. En zo ja, wat is dan handig om mee te nemen. Ik ben Rolf en herinner me het gevoel nog heel goed, de spanning voor het eindexamen. Ik streste overal over, voornamelijk over mijn concentratie. Om goed te kunnen concentreren tijdens het examen is goede voeding heel erg belangrijk. Zowel voor, als tijdens je examen. Om deze reden is het dan ook toegestaan om eten en drinken mee te nemen tijdens het eindexamen. Er zijn echter wel een paar dingen waar je rekening mee moet houden. Welke producten zijn raadzaam en welke kun je maar beter thuis laten?

Eten tijdens het examen

De juiste voeding bij het studeren en tijdens het examen is van groot belang. Het heeft veel invloed op je concentratie en leer vermogen. Het is dan ook zeker aan te raden hier goed op te letten. Het begint met voldoende nachtrust. Het is enorm veel leerstof dat je moet kennen voor het examen en ben je wat aan de late kant begonnen met leren dan is de kans op te weinig nachtrust erg groot. 8 uur slaap per nacht is het advies en geeft je voldoende rust om er de volgende dag weer flink tegen aan te gaan.  Zorg dat je een goed planning maakt om voldoende nachtrust te krijgen zowel bij het studeren als op de grote examen dag. Goed eten is hierbij ook zeer belangrijk. Voeding is tenslotte de motor van je lichaam en geest. Onderschat dit niet. Tijdens het examen is het zeker toegestaan om iets te eten. Een hele maaltijd gaat niet lukken maar een gezonde snack of een tussendoortje is zeker het advies. Het stimuleert niet alleen je concentratievermogen maar ook de afleiding zorgt dat je niet afdwaalt. Je blijft meer gefocust en de kan op slagen wordt daardoor alleen maar vergroot. 

eten tijdens examen
drinken examen

Drinken tijdens het Examen

Drinken is heel erg belangrijk, misschien nog wel belangrijker dan eten. Niet alleen tijdens je examen maar in het algemeen. Je lichaam bestaat voor tenminste 50% uit water. Ga je een keer naar het toilet dan is het belangrijk dit vocht ook weer aan te vullen. Het advies is om ongeveer anderhalf tot twee liter water per dag te drinken. Een waterflesje meenemen naar je examen is dan ook zeker aan te raden. Een droge keel tijdens het examen is geen pretje, voorkom dit dan ook is mijn advies. Het is fijn om even wat te drinken tussen de lastige opgaven door als is het maar omdat je dan je focus even op wat anders hebt staan.

 

Thee kan zeker ook een goede optie zijn. Uit onderzoek is gebleken dat thee heel erg goed is voor de concentratie. Ik zou zeggen doen dus! (Zelf nam ik altijd een klein flesje water mee zodat ik niet na een half uur alweer naar het toilet moest.) Andere drinkwaren, zoals koffie, frisdrank of energie drank kan ook. Dit raad ik echter wel af. Koffie is goed voor de concentratie en het leervermogen, het drinken is alleen wel verslavend en slecht voor je hersenen. Ook kan het rusteloosheid, hoofdpijn en slaapproblemen veroorzaken. Tijdens mijn examens haalde ik iedere ochtend een cappuccino bij de koffiezaak om de hoek. Voor mij werkte dit heel goed, het werd een soort ochtend ritueel, maar dit is natuurlijk wel heel erg persoonsafhankelijk. Drink koffie echter wel met mate. Wanneer je dit niet doet kunnen de eerder genoemde bijwerkingen sneller optreden. Energie drank en frisdrank zijn niet aan te raden. In deze dranken zit heel veel suiker, het geeft je een korte boost van energie waarna je vervolgens meteen in een energie dip valt.  Je zult meer moeite gaan krijgen met concentreren. Er treden mogelijk bijwerkingen op zoals hartkloppingen en dorst. Het is natuurlijk niet zo handig om wanneer je dorst hebt een drankje op tafel te hebben staan wat je alleen nog maar meer dorst geeft. Het beste advies is Groene thee. Niet alleen omdat het gezonder is dan koffie maar er zitten ook veel gezonde antioxidanten in die zowel je angsten vermindert als je hersenactiviteit stimuleert. Dit lijkt mij een beste combinatie om je examen mee door te komen. 

Maar hoe werkt dat nu met je voeding en spijsvertering? 

Hoe je spijsvertering werkt zie je hieronder in deze uitlegvideo van het Voedingscentrum.  

Volgens het foodmagazine foodies kun je het beste deze superfoods nuttigen voor je examen waardoor je zowel een betere nachtrust hebt en je concentratievermogen wordt verhoogd. 

  1. Volkoren producten zoals volkoren brood, rijst en pasta verhogen je concentratievermogen en zorgen dat je beter focust. 
  2. Blauwe bessen omdat deze vooral je korte termijn geheugen stimuleren zodat je ook de laatste leerstof nog opslaat in je geheugen.
  3. Havermout omdat dit veel vezels en eiwit bevat en het vetpercentage laag is. Hierdoor heb je meer energie die langdurig blijft.
  4. Een vooral ook vette vis, chia, soja bonen,  pompoenpitten, walnoten en oliën. Deze zorgen er namelijk voor dat je brein, je hart en je gewrichten beter functioneren. 
  5. Tomaten (bijvoorbeeld snoeptomaatjes) Deze bevatten het  antioxidant lycopeen. Dit antioxidant beschermt je hersenen waardoor je alle info ook aan kunt.
  6. Pindakaas zit vol met gezonde vetten die goed zijn voor je brein. Pak dus gerust een snack zoals rijstwafels met pindakaas of selderie met pindakaas.
  7. Pure chocolade kan je helpen met het afronden van je werk en het verbeterd je humeur omdat pure chocolade helpt bij de productie van endorfine, een lichaamseigen stof dat je een happy feeling geeft. 
  8. Als laatste, eet een advocado. Deze vrucht zit vol enkelvoudig verzadigde vetten en deze zorgen dat je bloed goed wordt rondgepompt. Dit werkt bloeddrukverlagend en dus goed tegen stress. 

Zenuwen tijdens het examen

Wanneer iemand veel last had van zenuwen was dit het antwoord dat mij en anderen om mij heen standaard gegeven werd, “neem gewoon een kalmerend pilletje”. Voorbeelden hiervan zijn Propranolol, VSM Plantival of Bional Nervovit4. Dit is echter niet zo verstandig. Behalve als je echt niet goed kunt functioneren zonder deze middelen zou ik het gebruiken maar heb je ‘normale’ examenstress dan raad ik het gebruik ervan zeker af. Ut onderzoek is namelijk gebleken dat het innemen van een kalmerend middel vaak een negatief gevolg heeft op de concentratie. Het zorgt juist voor een soort versuffend effect wat volgens mij niet echt wenselijk is tijdens het examen. In plaats hiervan raad ik een goede nachtrust, gezonde voeding en een goed planning aan. Ga de dag voor je examen op tijd naar bed. Eet gezonde super food en plan je studeerschema op tijd.  Dit geeft rust, voorkomt stress en heeft een positief effect op je examen resultaat.  

Mocht je je nog onzeker voelen raad ik je zeker aan nog even rond te kijken hier op deze site van eXamengevat. Hier zijn namelijk ideale samenvattingen te vinden voor zowel het vwo, als het eindexamen havo. De samenvattingen zijn zo ontwikkeld dat ze je meer zelfvertrouwen geven en je veel minder tijd hoeft te besteden aan het studeren.  Het is voor iedereen goed leesbaar en er worden veel duidelijke en herkenbare voorbeelden gebruikt. Klik hier voor een inkijk exemplaar.  

Met deze voedingstips kun je met een gerust hart het examen in en ben je goed voorbereid.  Maak het jezelf nog makkelijker met een van de samenvattingen van eXamengevat. Bespaar tijd en wanneer je de samenvattingen volledig kent ben je gegarandeerd van een positief resultaat op het examen. Heel veel succes!! 
eten tijdens het examen
Inhoudsopgave
De waardering van www.examengevat.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 8.9/10 gebaseerd op 93 reviews.